پارادایس

اگه مطالب مفید می خوای اینجا رو انتخاب می کنی ...

پارادایس

اگه مطالب مفید می خوای اینجا رو انتخاب می کنی ...

روستای فورگ

1203179814.jpg

فورگ روستایی در 107 کیلومتری جنوب شرقی بیرجند با 195خانوار و 823 نفر جمعیت در دهستان درمیان یک از دهستانهای شهرستان درمیان واقع شده است . این روستا کاملا در دامنه کوه مومن آباد واقع شده و دارای آب و هوای سرد کوهستانی می باشد و جزء مناطق  ییلاقی خراسان جنوبی بشمار می رود . شغل اکثر مردم این ناحیه کشاورزی و باغداری می باشد و دامداری شغل دوم آنها محسوب می شود زرشک مهمترین محصول آنان و شاخصه این مناطق می باشد . همگی مسلمان بوده و اهل تسنن می باشند .فورگ به لحاظ دارا بودن یکی از قلعه های بسیار زیبا و ارزشمند ایران از اهمیت خاصی در منطقه و خراسان جنوبی برخورداراست که در شناسایی آن به ایرانیان متاسفانه اقدامی صورت نگرفته است .

فورگ به تجربه آدمی عمق تازه می بخشد و این تجربه که تجربه ای شادی آور ، سوداگر و شورانگیز و همراه با احساس تعلق است با وجود پیچیدگی کلی که در مجموعه بافت وجود دارد از جلوه ای ویژه و دیدنی برخوردار است این بافت که برروی کوه ودر دورتادور قلعه ای عظیم شکل گرفته است ودر طول دره حاصل از کوهها پیش رفته است به فورگ سیمایی رویایی و غیر قابل تصور داده است . قلعه به همراه برج های مختلف بلند خود از دور دست بر فراز کوه خودنمایی می کند و در جهت یابی در بات کمک شایانی کرده است

همه اطراف فورگ را دشتهای وسیع با باغستانهای زرشک احاطه کرده و هر منظره ای در اینجا یا به قلعه ختم می شود یا به درختان سرخ زرشک که به بار نشسته اند . کوچه های تنگ ، ساباط های بیشمار ،معماری کوهستانی ، معماری پلکانی با مصالح سنگ وخشت و آجر ،ایوان، ورودی های تعریف شده همگی از ویژگیهای بارز این معماری است

وجه تسمیه فورگ

فورگ از نظر تاریخی یکی از کهن ترین آبادیهای شهرستان درمیان است که باتوجه به سنگ نوشته های بدست آمده ازفورگ آن را به مظفر کیقباد نسبت می دهند.

برروی یکی ازسنگ نوشته هاچنین آمده است :

 یا ا… به ناخن سنگ برکندن زکهساربه ازحاجت به نزدناسزاوار فی تاریخ 307 به خط العبد مظفرکیقباد نصره

وجود این سنگ نوشته و سنگ نوشته های دیگری که درفورگ وجود دارد حکایت از قدمت طولانی این روستا دارد. در وجه تسمیه فورگ چنین آمده است که فورگ به دلیل اینکه توسط فرزند کیقباد بنا شده است لذا به آن پورکیقباد می گفتند که بعدها پس از اینکه اعراب به ایران آمدند به فورکیقباد تغییر نام پیدا کرد وپس از آن به "فورک" ودر انتها به فورگ تغییر نام داد که امروزه این روستا را به این نام یعنی فورگ می شناسند.

پیشینه تاریخی فورگ

 اسناد و مدارک مستند و معتبری وجود دارد که نشان می دهد در قرون متمادی قوم ساگارتی در این منطقه(قهستان) زندگی کرده اند تا آنجا که هرودت مورخ بزرگ در قرن پنجم پیش از میلاد به این قوم اشاره کرده است و درباره آنها می نویسد: ( آنها در ردیف اقوام شرقی هستند و از سکنه ساتراپ چهاردهم هخامنشیان به شمار می‌روند ) در دوره ساسانیان منطقه قهستان ایالتی بوده ، و در بین شهرهای بزرگی چون هرات و نیشابور که علاوه بر آبادانی و داشتن روستاهای حاصلخیز ، مردمان و جنگ آورانی با استعداد و سلحشور داشته است که این مردمان همیشه مایه دلگرمی حکومت مرکزی و منشا قدرت در این حوزه محسوب می شده اند مورخان فتح شهرهای خراسان توسط مسلمانان را سال 22 هجری قمری و بعضی دیگر 29 هجری قمری ثبت نموده اند . در آن سالها حکمرانان منطقه قهستان سران قوم هیاطله بودند که در مصاف با اخنف بن قیس سردار مسلمین شکست خوردند و در نتیجه سرزمین قهستان فتح شد از آن به بعد خلفای عباسی مدت زیادی بر این منطقه حکم راندند . ولی از زمان حسن صباح تا پیدایش قوم مغول حکومت قهستان در دست امرا و حکام اسماعیلیه بود . منطقه قهستان یکی از مراکز عمده و بعد از الموت ، مهمترین مقر حضور فدائیان اسماعیلیه بوده است ؛ موقعیت خاص منطقه یعنی دوری از مرکز حکومت و وضعیت طبیعی و کوههای بلند و صعب العبور از مهمترین علل جذب فدائیان اسماعیلیه بوده است . قلعه های عظیم و با ابهتی نظیر قلعه فورگ،قلعه کل حسن صباح ، قلعه زردان، قلعه کوه قاین، قلعه قلاع سرایان، قلعه شاهدژ، قلعه رستم و ... از مشهورترین قلاع اسماعیلیه در قهستان تاریخی می باشد . وجود این قلعه ها می‌تواند به عنوان یکی از شاخص‌ترین جاذبه های گردشگری منطقه محسوب شود.

زمانی که حکومت اسماعیلیه در سال 655 هجری قمری توسط مهاجمین مغول از هم پاشید حوزه قهستان از بسیاری جهات رو به رکود نهاد چنان که تحول چندانی از دوره مغول تا دوره صفویه در این سرزمین صورت نگرفت تا اینکه با قدرت گرفتن حکام صفویه؛ قهستان رونق و آبادانی تازه ای گرفت تا آنجائیکه توسعه اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ، نظامی و فرهنگی آن در آثار فرهنگی بجای مانده از آن دوران کاملا مشهود است.

یکی از سرداران نادر شاه افشار، امیر علم خان بود که در جنگهای نادر شجاعتهای فراوانی نشان داد و در پاداش حکومت قهستان به وی عطا شد و پس از وی فرزندانش که خاندان علم امرای منطقه بودند و در اوایل حکومت قاجار بخاطر لیاقت خاندان علم حکومت سیستان و مکران به ایشان محول شد و این خاندان تا دوره پهلوی امارت منطقه را برعهده داشتند.

مهمترین جاذبه های گردشگری فورگ:

قلعه فورگ

حمام وحوض میرزا

خانه سرورامیاری

خانه آقای شهابی

خانه آقای داوداسماعیلی

سنگ نوشته ها

بافت تاریخی

قبرهای گبر(آتش پرست ها)

قلعه اره

جاذبه های طبیعی شامل درخچه های زرشک و ...

نظرات 2 + ارسال نظر
[ بدون نام ] شنبه 29 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 15:02

اطلاعات خوبی بود ممنون

عاطفه دوشنبه 29 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 10:28

مطالب خوب و به درد بخوری بود از این که به روستای دور افتاده ولی قشنگ و تاریخی ما بها دادی ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد